130
Szwecjo, prosimy o wstawiennictwo

„Europo, obroń nasze prawa” — domagali się protestujący pod ambasadą Szwecji Polacy Fot. Marian Paluszkiewicz

„Europo, obroń nasze prawa” — domagali się protestujący pod ambasadą Szwecji Polacy Fot. Marian Paluszkiewicz

Na apel Związku Polaków na Litwie pod ambasadą Szwecji, która obecnie przewodniczy Unii Europejskiej, w czwartek odbyła się akcja protestacyjna. Około 300 osób domagało się, aby UE zwróciła uwagę na politykę wynaradawiania litewskich Polaków, prowadzoną przez władze Litwy.

— Szwecjo, prosimy cię o wstawiennictwo przed Unią Europejską  — zaapelowała sekretarz Rady samorządu rejonu wileńskiego Renata Cytacka. Mówczyni powiedziała, że  „demokratyczne państwo nie może prowadzić politykę skierowaną na wynaradawianie swych obywateli. Chcemy być lojalnymi obywatelami Litwy, ale prosimy również, aby Litwa była lojalna wobec nas”.

Jednym z najbardziej bolących problemów polskiej mniejszości na Litwie jest polityka władz skierowana na systematyczne niszczenie szkół z polskim językiem nauczania. Jak mówi się w rezolucji przyjętej podczas akcji protestacyjnej, „w Litwie wschodniej sztucznie została utworzona  sieć szkół rządowych z litewskim językiem nauczania, które są lepiej finansowane, lepiej zaopatrzone, często nawet z basenami. Z kolei samorządowym szkołom mniejszości narodowych często brakuje funduszy nawet na podstawowe wydatki dydaktyczne”.  Jednak najmocniejszym ciosem zadym przez państwo litewskie w szkoły polskie jest ubiegłoroczna decyzja rządu w sprawie wymogów liczbowych przy kompletacji klas szkół mniejszości narodowych. „Wymagania co do liczebności klas dla wszystkich szkół, niezależnie od języka wykładania, którym szkoły  mniejszości narodowych z przyczyn obiektywnych nie są w stanie sprostać (mniejszość narodowa przecież zawsze będzie mniej liczna w porównaniu z dominującą w państwie narodowością), spowoduje przymusowe zamknięcie połowy szkół” — mówi się w rezolucji.

Protestujący prosili władze Szwecji o życzliwą pomoc w rozwiązywaniu również takich  chronicznych już problemów polskiej mniejszości na Litwie jak zwrot ziemi, brak możliwości  publicznego używania języka ojczystego, restrykcje wobec politycznej partii Akcji Wyborczej Polaków na Litwie.

„Nasza rodzina mieszka na Litwie już od 500 lat, moi przodkowie brali udział we wszystkich wojnach i powstaniach, w których walczono o wolność tej ziemi i ja nie rozumiem, dlaczego dzisiaj w niby demokratycznym państwie Polacy muszą czuć się obywatelami drugiej kategorii” — powiedział „Kurierowi” Bogumił Stolarczyk, który przyszedł na wiec pod szwedzką ambasadą.

Do protestujących Polaków wyszła również ambasador Szwecji na Litwie Ulrika Cronenberg-Mossberg. Ambasador w swym krótkim przemówieniu obiecała, że przekaże postulaty na ręce premiera szwedzkiego rządu Friderika Reinfeldta.

130 odpowiedzi to Szwecjo, prosimy o wstawiennictwo

  1. tomasz mówi:

    Zobaczymy czy to coś da. Próbować trzeba.

  2. Payonk mówi:

    nic nie da.

  3. alex mówi:

    Czy ktoś jest poinformowany ile szkół w RL zostało zamkniętych ogółem,oraz ile z nich było z polskim językiem nauczania?

  4. Thorius mówi:

    Lepiej wartałoby trochę uwagi poświęcić właśnie wypowiedzi Pani ambasador, co o tym ciekawie myśli.

  5. pruss mówi:

    Super.Tylko biernosc nic nie da.

  6. miejscowy mówi:

    Nowe wymaganie do liczebnoci w klasach – mają zlikwidować około 130 klas w rejonie wileńskim.
    Jutro ma być kolejny wiec pod prezydenturą, właśnie w tym czasie, gdy będzie Buzek o 10.30

  7. Kmicic mówi:

    i tak powinno być przy każdej międzynarodowej wizycie(z krajów demokratycznych),do skutku!

  8. wrocławianin mówi:

    Brawo. Gdybym był jutro w Wilnie zabrałbym z sobą całą rodzinę pod prezydenturę. Trzeba pokazać Buzkowi, że Polacy są i walczą.

  9. Kmicic mówi:

    godz. i pogoda nie sprzyjają,ale co to za przszkody dla Polaków na Lt

  10. wrocławianin mówi:

    Kmicic:
    Byłeś tam?

  11. wrocławianin mówi:

    Kmicic:
    Dziś we Wrocławiu padało i było zimno, ale studenci i władze szkół wyższych przyszły na Rynek i odśpiewano Gaudeamus na otwarcie roku akademickiego. Jutro Polacy w Wilnie powinni narobić takiego hałasu, żeby Buzek ich usłyszał, a potem zaśpiewać mu Mazurka.

  12. Senbuvis mówi:

    A ja Wam, drodzy czytelnicy, napiszę tak: od wielu lat prowadzone są różnego rodzaju próby a to likwidacji a to ograniczenia ilości polskich szkół. Próby trwają a polskie szkolnictwo jak istniało tak istnieje. Teraz będzie podobnie. To nie czasy polakożerców z Litwy Kowieńskiej. Teraz nie musi Liga narodów interweniować – teraz muszą się z swoim znienawidzonym sąsiadem liczyć. Straszenie to ulubiona metoda Garszwy i jego kompanów. A tchórzostwo to ich cecha charakteru – wystarczy tupnąć głośniej i jak szczury nikną w swoich norach.

  13. czarek mówi:

    Bravo i zgadzam sie z post no 5
    Tylko biernosc nic nie da!

  14. tomasz mówi:

    Do Senbuvis: Tylko trzeba tupać.

  15. andrea mówi:

    Tupac z głową.A moze trzeba przeprowadzic szeroko zakrojon kampanię informacyjną, w Polsce, w krajach Unii Europejskiej. Co na to lidrzy polscy na Wileńszczyźnie?

  16. Czesiek mówi:

    Dobre i 300 osób, ale żeby “przebić się” do świadomości polityków europejskich musi być
    30 ooo demonstrantów

  17. wrocławianin mówi:

    Senbuvis:
    Litwa to nie Białoruś ani Ukraina. Litwa po wstąpieniu do UE nie może tłumaczyć się, brakiem polskich napisów, brakiem respektowania praw mniejszości tym, że z ich punktu widzenia byliśmy najeźdźcami. Teraz – jak piszesz – muszą się z nami liczyć, bo zmieniła się sytuacja. Przystąpienie do UE to nie tylko same przywileje, ale także obowiązki. Wybór Tomaszewskiego, ale chyba co bardziej dla nich zaskakujące – możliwość przekroczenia w wyborach progu wyborczego przez AWPL, to dla Litwinów nieprzychylnym Polakom jak sygnał ostrzegawczy. Spróbują pozbawić finansowania AWPL z budżetu państwa. No to razem krzyczmy, tupmy, wyjmy, piszmy, a jednocześnie uczmy, wychowujmy, pracujmy, wygrywajmy wybory. Trzeba podnieść głowę i powiedzieć tym wszystkim kompanom adieu.

  18. wrocławianin mówi:

    Czesiek:
    Taką ilość byłoby łatwiej zebrać w Polsce. Ciekawi mnie ile jutro przyjdzie osób?

  19. The Observer mówi:

    Myślę, że już czas na poważne zastanowienie się nad wyrzuceniem Liwy z Rady Europy.

  20. czarek mówi:

    Wlasnie wyslalem E MAIL do Pani Cecilia Malmstrom ,sweckiej minister do spraw europejskich. Pojnformowalem o wiecu w Wilnie .Porownalem sytuacje Swedow w Finlandi i Polakow na Litwie.Poprosilem o jej zajnteresowanie sie sprawa.
    Mysle ze wielu jest takich jak Ja ktorzy mieszkaja zbyt daleko aby osobiscie byc obecnym na wiecu ale kazdy moze napisac Email do P.Cecili lub kogos innego. Adress mozecie znalesc pod Ambasada Szwecjina Internet.
    Nie pytajmy sie czy to cos pomoze tylko co wiecej moge zrobic

  21. pien mówi:

    Trzeba potrzebowac niezaleznosci Wilenszczyzny,w gorszym wypadku autonomii,to moze pozwola pisac tabliczki w jezyku polskim.

  22. Wspolpracownik mówi:

    do pien : ale i jestes prawdziwy pien,autonomija juz raz byla i co z tego wyniklo,spytaj się u autonomistow : Jana Sinickiego,Leonardy Sapkiewicz,St.Adamaitisa i.t.d.,swoje sprawy powinismy rozstrzygnąc sami tu na Litwie i z Litwinami,a nie krzyczec po calej Unii Europejskiej jak žebracy i wiecznie pokrzywdzeni,Tomaszewski prowadzi nie tą drogą,on jest (wodzem)utopijnym,Polakow Wilenszczyzny do pelnej zaglady tylko przyprowadzi,AWPL nie ma prawdziwego wodza,nie trzeba skaržyc się,trzeba inne sposoby walki stosowac i to drastyczne sposoby z poswięceniem nawet žycia,a ten tchož Tomaszewski boi się,tylko skaržyc się jemu stac.

  23. Staszek mówi:

    Najwyzszy czas dzialac. Trzeba zoorganizowac wielotysieczna akcje protestu przed Sejmem. Biernosc na nic, wiecej nie mozemy czekac.

  24. Kmicic mówi:

    Czarek,Staszek:brawo,tak właśnie można być skutecznym,potrzebna jest masowość.Wymagać odp. na piśmie ipublikować w mediach. Poproszę o kontakt do P.Cecil Malmstrom. A może ktoś zorganizuje mocną pikietę w Szwecji?

  25. pien mówi:

    do wspolpracownik:
    no stan sie wodzem i poswiecij zycie.

  26. andrea mówi:

    Wpółpracownik
    współpracownik litewskiego MWD?

  27. Wspolpracownik mówi:

    Plepacie tylko językami i klawiaturą,więcej na was nie stac.

  28. krzysztof mówi:

    Walcz współpracowniku, walcz ! Z bronią w ręku. Może zyskasz sławę Bin Ladena Wileńszczyzny.

  29. wrocławianin mówi:

    Czarek 20:
    Dobry pomysł, także wysyłam.

  30. wrocławianin mówi:

    Wspolpracownik 22:
    Najadłeś się szaleju. Mam dla ciebie dobra radę. Napij się zimnej wody i schłódź swój pobudzony umysł, bo inaczej wodzem nie zdążysz zostać.

  31. pien mówi:

    Znamy cie wspolpracowniku.
    Nie chodzi ci o dobro wilniukow,lecz o wlasne ambicje,zostales na uboczu i nie pojmujesz ze jestes do niczego.Jezeli nadal bedziesz ujadal ,to bede nazywal cie po imieniu.

  32. Darek Prus mówi:

    Kiedy czytam takie wiadomości jest mi bardzo przykro, że Polacy muszą się zwracać do obcych z prośbą o pomoc a polski rząd, mimo że wielokrotnie miał okazję wymusić na Republice Litewskiej poszanowanie praw mniejszości nigdy tego nie zrobił. Naiwność, głupota, niekompetencja, czy pobolszewicki brak charakteru lub mentalność wyzwolonego niewolnika dominuje u naszych rządzących. Wierzę i widzę że zaczyna się to zmieniać i odrasta nam “Polska dusza” ukradziona i zamordowana przez komunistów

  33. RB mówi:

    do Darek Prus:

    to powiedz, co konkretnie może rząd RP zrobić i jak zmusić Litwę do tego?

  34. bobrowniczy mówi:

    wrocławianin, Październik 1, 2009 at 22:30 – Zgłoś komentarz

    Kmicic:
    Dziś we Wrocławiu padało i było zimno, ale studenci i władze szkół wyższych przyszły na Rynek i odśpiewano Gaudeamus na otwarcie roku akademickiego. Jutro Polacy w Wilnie powinni narobić takiego hałasu, żeby Buzek ich usłyszał, a potem zaśpiewać mu Mazurka.

    To tak z wiadomosci serwisu TVP???

  35. bobrowniczy mówi:

    tomasz, Październik 1, 2009 at 19:20 – Zgłoś komentarz

    Zobaczymy czy to coś da. Próbować trzeba.

    Jeszcze raz proponuję pikietę tomasza pod pałacem prezydenta RP.
    Skoro mieszka w Warszawie moze nas reprezentoiwać.Mój mandat już dawno ma.

  36. Darek Prus mówi:

    Mógł i to wielokrotnie na ten temat tu była mowa. Po pierwsze po odzyskaniu niepodległości przed podpisaniem umów o dobrosąsiedzkich stosunkach i uznaniu granicy, przed przystąpieniem do NATO Litwy w 2004 r. (my tam byliśmy w 1999 r.) i przy wielu innych okazjach. To RL jest potrzebna Polska, a dla Polski RL nie ma większego znaczenia, nawet strategicznego – poza pustą bezbronną przestrzenią oddzielającą nas od Rosji właściwej. Oczywiście słuchając polityków litewskich można odnieść wrażenie, że jest odwrotnie. Wielu polskich też w to uwierzyło

  37. RB mówi:

    do Darek Prus:

    to jest tylko gdybanie. Może mógł, a może nie mógł (gdyby Litwa do UE nie wstąpiła, to w ogóle by nic nie mógł, nawet tyle co teraz). Nic nikomu po takim teoretyzowaniu. Trochę realizmu trzeba i konkretów.

  38. Darek Prus mówi:

    RB: Mówiąc o konkretach masz na myśli wojnę …, czy inne środki. Jeśli nie masz “orientacji” to sobie daruj

  39. RB mówi:

    do Darek Prus:

    a ty jaką masz “orientację”?
    Bo teoretyczne opracowania historyczne nie są chyba nikomu do niczego potrzebne.

  40. Darek Prus mówi:

    Pytałeś, odpowiedziałem …
    Czy manifestacja to bardziej skuteczne rozwiązanie, to tylko świadczy o wyczerpaniu wszelkich legalnych środków

  41. Piotrek Trybunalski mówi:

    do współpracownika: skoro z Litwinami nie da się dogadać trzeba próbować innych sposobów i myślę, że nagłośnienie przed innymi państwami problemów Polaków na Litwie jest bardzo dobrym pomysłem i nie ma nic wspólnego ze skarżeniem się. Nie wiem czy tobie się czasy pomyliły czy co ale jak chcesz to idź i poświęć życie dla jakiej tam chcesz idei ale nie gadaj, że ci którzy stosują inne metody są tchórzami, bo to brzmi jak słowa chłopca który się za dużo bajek o rycerzach naoglądał.
    PS widać, że ty nie jesteś chyba zbyt odważny skoro jeszcze żyjesz i klepiesz głupoty w klawiaturę 😉

  42. wrocławianin mówi:

    RB:
    Może ty ujawnisz swoje propozycje jeśli je masz?

  43. RB mówi:

    do wrocławianin:

    nie mam – dokładnie takie jak są obecnie realizowane – demonstracje (zwracanie uwagi na problem, nagłaśnianie, itd. – nawet na sławetnym delfi o tym piszą, negatywnie, ale zawsze), zwracanie się do instytucji międzynarodowych. Moim zdaniem, jest to na dobrej drodze. W każdym razie nie – bajanie o tym, co by było gdyby 15 czy 20 lat temu…

  44. RB mówi:

    Natomiast rząd RP może na Litwę działać jedynie przez gospodarkę (a taką możliwość ma dopiero od niedawna. Wcześniej jej nie miał). I chyba po trochu to wykorzystuje (co litwini nazywają szantażem).

  45. wrocławianin mówi:

    RB:
    No to zgadzamy się z sobą. Polacy na Litwie muszą być wspierani nie tylko w sferze kulturalno – oświatowej. Rząd RP powinien wspierać wszelkie inicjatywy, które sprzyjają rozwojowi gospodarczemu. Dorzuciłbym zwiększenie finansowania
    z budżetu RP pomocy udzielanej polskim inicjatywom (zamiast wydawać pieniądze na nic nam nie dające wojenki). Konieczne jest ciągłe powracanie do tematu dyskryminacji przy okazji każdego spotkania z władzami Litwy i mówienie o tym problemie głośno, otwarcie w polskich mediach.

  46. The Observer mówi:

    To wszystko już było, pisałem 3 miesiące temu, że nic to nie da. Doszedłem do wniosku, ze jedynym wyjściem to ultimatum i secesja. Za co zablokowali mnie na 3 miesiące.

  47. m mówi:

    Ja tez jestem polka, ale nie odczuwam zadnej dyskryminacji. Co wy tu gadacie? Wstyd mi za Was, za tych co byli dzis przy ambasadzie. JEDZCIE DO POLSKI JAK WAM TU NIEPODOBA SIE, w czym sprawa? Granice otwarte. Tylko chyba problem w tym, ze was tam nikt nieczeka. Jezyka polskiego (poprawnego) najpierw nauczcie sie.

  48. Piotrek Trybunalski mówi:

    do m: ty nie odczuwasz dyskryminacji więc co? uważasz, że jej nie ma? Za Stalina też niektórym żyło się dobrze i czego to dowodzi? Wyjrzyj trochę poza czubek własnego nosa. A pouczać innych co do poprawności ich języka zacznij dopiero po tym jak sama nauczysz się go poprawnie używać.

  49. Reutt mówi:

    m,jak jestes tylko taką polką z malej litery- to dziwic sie i trudno ze nie odczuwasz hehe

  50. m mówi:

    a kto cie dyskryminuje? przesladuja cie, ze jestes polakiem? nie mozesz studiowac, pracowac, isc do sklepu, ze jestes polakiem?

  51. m mówi:

    pogadajcie, pogadajcie… a wszytko jedno tu, w Litwie, jest tak samo jak wszedzie. To tacy jak wy, POLACY, jestescie problemem. Bedziesz mial dobrze, jezli bedziesz na swoim miejscu. Niemacie chyba wiecej nic do czynienia jak tylko chodzic i protestowac o glupoty.

  52. Zdzisław mówi:

    m, jestes prowokatorem lub spadles z Ksiezyca jak Twardowski

  53. m mówi:

    “Wyjrzyj trochę poza czubek własnego nosa” jak tu ktos pisal… poczytaj cos wiecej niz tylko Kurier

  54. wrocławianin mówi:

    m:
    Nie przekonałaś mnie. Nie twierdzę, że Ty jesteś dyskryminowana. Może masz takie szczęście, że Ciebie ona nie dotyka. Mogę się nawet zgodzić, że są podobne Tobie przypadki. Kiedy jednak widzę 300 Polaków pikietujących pod ambasadą, w obronie swoich praw, to wiem, że jest inaczej niż piszesz. To są fakty.

  55. wrocławianin mówi:

    m post. 54:
    Czy mogłabyś coś polecić?

  56. Piotrek Trybunalski mówi:

    do m: och jacy ci Litwini dobrzy, pozwalają Polakom do sklepu iść i do pracy… a to, że Polacy nie mogą zapisywać po polsku swoich nazwisk i likwiduje się szkoły polskie, to przecież nic takiego…
    “To tacy jak wy, POLACY, jestescie problemem. Bedziesz mial dobrze, jezli bedziesz na swoim miejscu.”-czyli co? Polacy mają siedzieć cicho i nie dopominać się o swoje, bo w przeciwnym razie są “problemem”? Przestań wypisywać te bzdury, nie wiem kim na prawdę jesteś ale dla ciebie pewnie problemem jest właśnie to, że Polacy walczą o swoje prawa i cieszę się, że tak cię to denerwuje 🙂

  57. Kmicic mówi:

    do m : to może pójdziemy wspólnie do kilku urzędów na Lt ;1* aby odzyskać należną ziemię 2* aby odzyskać prawdziwe nazwisko 3* aby
    moje miasto i ulica
    uzyskało(obok litewskiej)również polską nazwę3*aby składane podania i dokumenty były(z uśmiechem)przyjmowane pomimo , że są spisane w zakazanym języku mniejszości narodowej ! A póżniej to samo zrobimy za miedzą,, w Puńsku,w RP.

  58. wrocławianin mówi:

    Kmicic:
    Czy myślałeś o pikiecie we Wrocławiu?

  59. Kmicic mówi:

    wrocławianin: zgadłeś,o nagłośnionej w mediach pikiecie w pięknym,kresowym Wrocławiu.Pseudonacjonaliści litewscy idą vabank,zaczęli działać komornicy w związku z podwójnymi tablicami.

  60. bobrowniczy mówi:

    Drogi Kmicicu.
    Coś ci się porąbało- Wrocław kresowym miastem??? Mieszkańcy, klimat to moze być kresowe. Samo miasto to stre jest poniemieckie a blokowiska z PRL-u.Za nim coś bąkniesz pomyśl.Bo na niektórych włazach kanalizacyjnych jest jeszcze BRESLAU a to przecież nie kresy.

  61. bobrowniczy mówi:

    Wrocławianinie jaka dziś pogoda w internecie???

  62. wrocławianin mówi:

    Kmicic: Jeśli pikieta, to rozumiem poparcia dla tej która odbyła się w Wilnie i dla praw polskiej mniejszości. To miałoby sens. Musiałaby się odbyć przed siedzibą konsulatu szwedzkiego na ul. Mydlanej. Konsulatu litewskiego we Wrocławiu nie znalazłem. Ul. Mydlana jest poza centrum, na uboczu. Co radzisz? Co inni radzą?

  63. WARSZAWIAK mówi:

    LITWA – mały kraj z wielkimi kompleksami… niestety!
    Jechałem niedawno przez Opolszczyznę i wogóle nie dziwiły mnie nazwy miejscowości po polsku i niemiecku.
    Litwini muszą dorosnąć do bycia Europejczykami.

  64. bobrowniczy mówi:

    Mozna zablokować most Grunwaldzki w formie protestu zaznaczając łącznośc z polonią na wileńsczyznie.Wiesz na jakiej rzece??? wrocławininie

  65. Wspolpracownik mówi:

    do pien :więc mow mi po imieniu pieniu,rozumnie mowisz,tchožem jestes jak i inni,więc dmuchaj w pusto i dalej.

  66. józef mówi:

    Proponuję taką akcję (zorg. przez AWPL i ZPL) : wydrukować formularz z adresem do Króla Szwecji (sic !), rozpowszechnić masowo wśród Rodaków, poprosić by każdy od siebie wypisał zarzuty wobec dyskryminacyjnej polityki centralnych i lokalnych władz Litwy, podpisał się a następnie sam lub poprzez miejscowy O. ZPL wysłał taki list do Adresata. Gdyby się udało wysłać np. 10 tys. takich listów to sprawę nagłośnią szwedzkie media i może zrobi się głośno w Europie – może PE powoła jakąś “komisję specjalną” ?

  67. Jurgis mówi:

    Nawiązując do wypowiedzi p Stolarczyka w artykule powyżej pozwolę sobie nie zgodzić się ze stwierdzeniem że ” Polacy są obywatelami drugiej kategorii”
    Uważam że kolejność jest inna:
    1.Litwini
    2.Rosjanie
    3.Żydzi
    4.Polacy
    Polacy są niestety obywatelami czwartej kategorii w RL i jest to oczywiste takie są realia.

  68. brat marcin mówi:

    Do Jurgisa:
    nie masz racji. Piątej. Zapomniałeś o Romach.

  69. Naktibalda mówi:

    Europo, obroń nasze fantazji. Mam prawo mieć to bo jestem native do Wilna i Litwy.

  70. fakt mówi:

    Akcja Wyborcza Polaków na Litwie (AWPL), że dyskryminują szkoły litewskie.

  71. Kmicic mówi:

    Naktibalda:z pewnością Europa nie obroni fantazji części
    Litwinów o stworzeniu państwa jednonarodowego na sposób faszystowski.

  72. Naktibalda mówi:

    To jest to. Nikt nie jest tutaj, aby zrobić was wszyschich litwinami. Proszę spać spokojnie!
    Inna rzeczą jest to, ŻE MUSIMY wiedzieć gdzie žyjemy. Na pewno nie z jednostronnej polskiej fantazji na temat Wileńszczyźny and Wilno.

  73. Kmicic mówi:

    józef;dobry pomysł,odpowiem Ci za kilka dni

  74. Jurgis mówi:

    @ Bobrowniczy
    a w Wilnie są porządki! Wszystkie studzienki kanalizacyjne z napisem::
    M a g i s t r a t mst W i l n a
    zostały zamienione.

  75. Kmicic mówi:

    Jurgis:W mieście uznanym przez UNESCO za światowe diedzictwo kultury orginalne, historyczne,polskie napisy na Uniwersytecie Stefana Batorego(obecnie Wileński)również zostały zamienione na fałszywki litewskie.To samo dotyczy epitafiów w kościołach gdzie obecny był tylko polski i łacina.A w “pałacu władców” budowanym przez Zygmunta Starego i Zygmunta Augusta nie uświadczysz polskiego Orła i słowa po Polsku.Co na to UNESCO?-pewnie jeszcze nieświadome.

  76. wilniuk mówi:

    Do Kmicic:
    Bądź pewien, że wszystkie te napisy i wszelkie nasze problemy UNESCO ma w duuuużym powazaniu.

  77. Jurgis mówi:

    @ Kmicic
    a jak się można czuć jak słuchając przewodników oprowadzających wycieczki zagraniczne po Wilnie(zresztą czasami również wycieczki z Polski)fałszujące lub pomijające dorobek Polaków.Przykładem może być wizyta prof Lorenca,który ze zdziwieniem słuchał wywodów na temat swojej pracy jako konserwatora.

  78. józef mówi:

    ad. 74 – przez całe lata w Grodnie na ul. Sowitskoj (d. Dominikańska) posiadającej oryginalny, piękny bruk chodniki okalały piękne betonowe krawężniki z wytłoczonymi napisami “Magistrat Miasta Grodna” (wtajemniczeni i spostrzegawczy fotografowali). Bruk i krawężniki stanowiły całość. Były w stanie nienaruszonym ! Ok. 7 lat temu znikły wszystkie !

  79. józef mówi:

    PS. miało być “Sowietskoj”

  80. Kmicic mówi:

    Wilnius stolicą anty-kultury europejskiej

  81. wrocławianin mówi:

    Mam pytanie: ilu czestników pikiety złożyło skargę do Trybunału Sprawiedliwości o naruszenie ich praw człowieka np. z powodu zlituanizowania ich imion i nazwisk, braku możliwości posługiwania się językiem polskim jako urzędowym, brakiem w języku polskim nazw miejscowości i obiektów fizjograficznych, łamania prawa własności w procesie reprywatyzacji ziemi, likwidowania polskich oddziałów szkolnych, itd? Niestety, nie składając skarg, sami sobie czynią szkodę, działają na swoją niekorzyść.

  82. wrocławianin mówi:

    Wspólne pikiety i demonstracje są ważne. Ale równie skuteczną bronią są skargi do Trybunału Sprawiedliwości. Ile takich skarg zostało zgłoszonych? Czytałem o skardze Samorządu Rejonu Wileńskiego w sprawie nadania szkole imienia Emilii Plater. Tymczasem każdy Polak na Litwie mógłby taką skargę złożyć, choćby w sprawie zlituanizowania jego imienia lub nazwiska. Pozytywny finał takich spraw w Trybunale nie tylko załatwiałby konkretną sprawę. Pozbawiłby także argumetacji zaprezentowanej ostatnio przez Panią Prezydent Litwy, że oto nie ma dyskryminacji, bo żadne organizacje międzynarodowe nie odnotowały faktu dyskryminacji mniejszości narodowych na Litwie.
    Polacy muszą swoich praw bronić także indywidualnie. Parafrazując hasło z transparentu powiem zatem tak: Polacy brońcie swoich praw także sami.

  83. Bronislaw mówi:

    jakie prawa možno bronic na Litwie jak jej system polityczny jest gorszy od Stalinowskiego,w UE nie mają prawa temu systymowi się sprzeciwiac,jaka to jest demokracija že stale ludziom potrzeba za swoje pikietowac znaczy te ustawy są nie demokratyczne a normalnie nie ludzkie,a ježeli nie ludzkie znaczy i nie demokratyczne,ružnica między režymem Stalinowskim a Litewskim tylko w tym že tam kroil odrazu mocno a ten pomalu i pocichutku žeby byloby bolesniej,polityka ja bym powiedzial nowoczesna žeby niebylo odrazu wielkiego wzruszenia,to jest Litewska demokracija.

  84. bobrowniczy mówi:

    Jurgis, Październik 3, 2009 at 13:19 – Zgłoś komentarz

    @ Bobrowniczy
    a w Wilnie są porządki! Wszystkie studzienki kanalizacyjne z napisem::
    M a g i s t r a t mst W i l n a
    zostały zamienione.

    Wiem,wiem byłem zeszłego roku to specjalnie patrzyłem i na placu magistrackim i koło Ostrej Bramy i na Traku,Sawiczus gdzie mieszkał mój stryj.A jeszcze tak nie dawno mozna było oko nacieszyć.
    Ale powiem ci coć budującego.Na pewnej stacji kolejowej jest znak miary wysokości założony jeszcze przed wojną-orzeł w koronie.Jest w takim miejscu że nawet byś sobie nawet nie pomyślał.I ciekawe, ze gdy odnawiali elewacje to go nie zerwano.Pewnie wśród robotników byli polacy albo inni rozsądni ludzie.

  85. wrocławianin mówi:

    Bronisław 83:
    Proszę Cię, przestań się użalać nad sobą i twierdzić, że nic nie można zrobić. Nie masz racji. Akurat w Europie są instytucje, które dyskryminacji narodowej mogą się skutecznie przeciwstawić, przynajmniej w indywidualnych przypadkach. Nie trzeba odkrywać Ameryki. Polacy, Rosjanie i Białorusini mieszkający na Litwie powinny tylko korzystać z gotowych rozwiązań.

  86. bobrowniczy mówi:

    Drogi wrocławianinie co Cię powstrzymuje z pomocą dla uciśnionych polaków na wileńszczyżnie??? Acha gadanie nic nie kosztuje-rozumiem.

  87. Kmicic mówi:

    bobrowniczy:petycje też nic nie kosztują,może podasz swój tekst i podasz adresy,gdzie wysłałeś.

  88. bobrowniczy mówi:

    Drogi kmicicu http://www.powiewiórka.pl
    Ucz sie i pomóż jeżeli mieszkasz w Polsce.Jak mieszkasz w okolicy Powiewiórki to czekaj odezwę sie by cię wezwać do pomocy.

  89. bobrowniczy mówi:

    Komentarz usunięty za złamanie regulaminu.

  90. Kmicic mówi:

    Bobrowniczy:Czekam na wezwanie do pomocy. A o petycję i adresy i tak poproszę – aby inni mogli się dołączyć.Trzeba działać również na szerszą międzynarodową skalę aby odwrócić obecna tendencję. ps.na retoryczne pytania nie odpowiadam.

  91. bobrowniczy mówi:

    Drogi Kmicicu-Babiniczu.
    Z socjologicznego punktu widzenia to pisanie petycji pozostawiam naiwnie wierzącym w lepszy świat.Z politologicznego zaś punktu widzenia uwazam ,że skoro się ktoś decyduje na tego typu protesty musi skazać się na długą drogę. A ja jestem zbyt leniwy. Wolę akcje szybkie,konkretne i dające szanse powodzenia.Bywaj.

  92. bobrowniczy mówi:

    Pytanie do Kmicica-Babinicza.
    Dlaczego kazałeś wymazać mój wpis.
    Czy moja diagnoza okazałą sie prawdziawa??

  93. Kmicic mówi:

    bobrowniczy: A myślałem,ze coś konkretnie i wspólnie zdziałamy.Ok.Bywaj Zdrów.

  94. bobrowniczy mówi:

    Drogi Kmicicu-Babiniczu.
    Jeżeli liczyłeś na wspólne bicie piany to sorry.Tu jest taki weteran co sie rwie to tego typu współpracy.Dlatego bez urazy oczy i uszy swe skieruj w innym kierunku.
    Osobiście nie lubie hipoktyzji.Ja swe przywiązanie do wileńszczyzny trochę inaczej pojmuję i realizuję.

  95. Kmicic mówi:

    Bobr…….Powodzenia

  96. bobrowniczy mówi:

    Kmic…..Powodzenia

  97. bobrowniczy mówi:

    stary, Październik 3, 2009 at 12:33 – Zgłoś komentarz

    nemamy polskich pszedszkoli uczelni nigazet ,mowa zabroniona.polowa poliakuw rozmawiaju porosijsku .nigdze tak nenankaju nas jak nalitwe slyszym ; jenk i placz

    Kmicic, Październik 3, 2009 at 12:44 – Zgłoś komentarz

    stary:rusz stare kości do Tyrolu i do Finlandii -to same prawo co na Litwie a praktyka jak z innej planety.

    Drogi Kmicicu.Już nic nie rozumiem.Walczysz z lituanizacja polaków na wileńsczyznie a strego człowieka wysyłasz do Tyrolu.Starych drzew sie nie przesadza.Nie wiedziałeś o tym??

  98. Kmicic mówi:

    Drogi Staruszku,chciałem Cię tylko pobudzić do konkretnego działania,abyś jęki i płacze pozostawił innym. A podróże kształcą.

  99. Bronislaw mówi:

    wroclawianin85 ja nad sobą nie užalam bo mnie nie dužo zostalo,a więc co będzie z naszymi wnukami,myslisz im się udaprzelamac glową swoją mur systemu pisaniną nigdy nie powiežę,bo20 latlamią nas ružnymi terazniejszymi sposobami,jakby nienaruszając praw czlowieka,prezydent powiedziala przeciež niema skargow a skąd oni mogą byc od zastraszonego za 20 lat,kto mugl zaskaržyc režim Stalinowski jedynki a w jedynkę nic nie poradzi nawet žyciem swoim,dužo co Pan Buzek zrobil z UE przedstawiciel dostal od warot poworot jak mowi przyslowie,co on mugl powiedziec tu dla nas,nic bo kuczy nie možno ruchac pujdzie smrud a tak sobie ležy,polityka to taka kur… že z nią bez wojny chyba jeszcze nikt nie poradzil,a dyplomacija možy byc tylko przychylna stron,a jej niema i UE to nie rozwiąžy može za 100 lat.

  100. Tadzik mówi:

    Moim skromnym zdaniem musimy byc bardziej wymagajacy do naszych przedstawicieli w sejmie, bo to oni musza byc naszym glosem, a ze statystyki wynika, ze siedza w sejmie i nic nie robia. Ani Stankiewicz ani Mackiewicz nie zglosili zadnego projektu ustawy, i ani razu nie zabrali glosu na sali posiedzen. To jest karygodna bezczynnosc.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.